کرمان من

وبلاگ شهر عزیز کرمان

کرمان من

وبلاگ شهر عزیز کرمان

کرمان من
کِرمان پهناورترین استان ایران
آخرین مطالب
آخرین نظرات


معرفی اجمالی شهرستان های استان کرمان

 

شهرستان راور

شهرستان راور از شهرستان‌های استان کرمان است که در شمال این استان واقع شده‌است. مرکز این شهرستان شهر است. جمعیت شهرستان راور بنا بر سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، برابر ۳۹۴۶۲ نفر است. این شهرستان، بعد از کوهبنان شمالی‌ترین شهرستان استان است. محصولات کشاورزی آن پسته، انار و... است. از نظر صنایع دستی راور مرکز مهم تولید قالی در استان کرمان است. قالی‌های بافت راور شهرت جهانی دارند. نقش معروف «سرّام» یا نقش «سه کبک» از مشهورترین نقش‌های قالی است که هنوز با ظرافت و زیبائی در راور بافته می‌شوند. شهرستان راور با ۱۱۵۳۵ کیلومتر مربع در شمال شرقی استان واقع شده‌است. این شهرستان تا سال ۱۳۷۶ بخشی از شهرستان کرمان بوده و از این سال به بعد با الحاق دهستان‌های راور، حرجند و هروز از شهرستان کرمان به وجود آمده‌است. راور از شمال به استان‌های یزد و خراسان، از جنوب و شرق به شهرستان کرمان و از غرب به شهرستان زرند و کوهبنان منتهی می‌شود.

 

شهرستان انار

بخش انار در تاریخ ۱۳۸۸/۰۳/۱۰ به شهرستان تبدیل شد. نام جدید و زیبای " اناران " anaran برای این شهرستان پیشنهاد شده است که امید است به یاری مردم و همت مسئولین این مهم به اجرا در آید، مرکز این شهرستان، شهر انار است. شهر امین شهر و دهستان‌های حسین‌آباد و بیاض از دیگر نقاط این شهرستان هستند.

 

شهرستان بردسیر

شهرستان بردسیر از شهرستانهای استان کرمان است. جمعیت شهرستان بردسیر بنابر سرشماری سال ۱۳۸۵، برابر با ۸۹٬۲۶۵ نفر بوده است. مرکز این شهرستان، شهر بردسیر است. این شهرستان در سال ۱۳۵۸ از شهرستان بافت جدا شد و خود شهرستانی مستقل شد.

پنج شهر این شهرستان عبارت‌اند از بردسیر، گلزار ونگار شهر لاله زار و شهر دشتکار

آب و هوای بردسیر معتدل کوهستانی است که زمستانهای سرد و تابستانهای ملایم دارد. در بردسیر بادهای موسمی و فصلی می‌وزد. مهم‌ترین رودهای بردسیر عبارت‌اند از رودخانه قریه العرب رودخانه آب بخشا و رودخانه ماهونک و از آبهای راکد بردسیر می‌توان دریاچه ترشاب و دریاچه حلبی ساز را نام برد. چند چشمه نیز در بردسیر وجود دارند؛ که عبارت‌اند از چشمه گزوییه، چشمه نور و چشمه سرخ .

شهرستان بافت

شهرستان بافت یکی از قدیمی‌ترین شهرستان‌های استان کرمان است. این شهرستان در جنوب غربی این استان قرار گرفته و مرکز آن شهر بافت است و تا کلانشهر کرمان ۱۵۶کیلومتر فاصله دارد. نام قدیم این شهرستان گئومات می‌باشد که یکی از شاهان ساسانیان به یکی از نوادگان خود این بلاد را هدیه داده‌است. گفته شده‌است این منطقه در کنار منطقه معروف تپه یحیی بوده که بسیار خوش آب و هوا بوده‌است. بافت منطقه‌ای کوهستانی و سردسیر است. تعدادی از مردم این شهرستان طی هزاره گذشته از استان فارس به آنجا مهاجرت نموده‌اند. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵ و تاقبل از جدایی شهرستان‌های رابر و ارزوئیه برابر با ۱۴۵٫۰۱۴ نفر بوده‌است. این شهرستان تا سال ۱۳۸۸ شهرهای رابر و ارزوئیه را نیز شامل می‌شده‌است. براساس سرشماری سال ۱۳۹۰ جمعیت فعلی شهرستان بافت ۷۵٬۹۴۰ نفر است. شهرستان بافت توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) به عنوان یکی از ۷۰ شهر سالم ایران و یکی از هزار شهر سالم جهان معرفی شده است. ارتفاع شهر بافت از سطح دریا ۲۲۸۰ متر است که در برخی نواحی شهر بافت به ۲۳۱۵ متر از سطح دریا هم می‌رسد و بافت از شهرهای مرتفع ایران و بلندترین شهر بالای ۲۵ هزار نفر جمعیت ایران محسوب می‌شود.

شهرستان بم

شهرستان بم یکی از شهرستانهای استان کرمان در جنوب شرقی ایران است. مرکز این شهرستان شهر بم است. جمعیت شهرستان بم بنا بر سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر 288000 نفر بوده‌است.

 

این شهرستان از شمال و غرب به شهرستان کرمان، از جنوب غرب به شهرستان جیرفت، از جنوب به شهرستان عنبراباد و از مشرق با شهرستانهای نرماشیر و محمد آباد محدود می‌شود. مرکز این شهرستان از نظر جغرافیایی در ۵۸ درجه و ۲۱ دقیقه درازای خاوری و ۲۹ درجه و ۶ دقیقه پهنای شمالی و ارتفاع از سطح دریا ۱۰۵۰ متر و مساحت شهرستان بم ۱۷۷۵۵ کیلومتر مربع می‌باشد. شهر بم در ۲۰۰ کیلومتری جنوب شرقی کرمان و در مسیر راه کرمان - زاهدان واقع است.

 

شهرستان ارزوئیه

شهرستان ارزوئیه یکی از شهرستان‌های استان کرمان واقع در ایران است. شهرستان ارزوئیه در سال ۱۳۸۹ تأسیس شده است. مرکز این شهرستان، شهر ارزوئیه است.

شهرستان جیرفت

یکی از شهرستان‌های استان کرمان است. مرکز این شهرستان شهر جیرفت است.

این شهرستان از شمال به شهرستان کرمان، از جنوب به شهرستان عنبرآباد، از شرق به قسمتی از شهرستان بم و از غرب به شهرستان بافت و رابر محدود شده‌است.

 

جمعیت شهرستان جیرفت بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ تعداد ۲۷۷٬۷۴۸ نفر بوده‌است. نرخ باسوادی سطح شهرستان ۸۰٪ نرخ بیکاری ۳۰٪ می‌باشد؛ همچنین تعداد ۹۱۱۸ نفر دانشجو در ۶ واحد دانشگاهی این شهرستان در سال ۹۰ در حال تحصیلند.

 

شهرستان جیرفت ۱۳۷۹۹ کیلومترمربع وسعت دارد و در قسمت مرکزی استان واقع شده‌است که به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی و طبیعی به «هند ایران» معروف است. سطح زیر کشت محصولات زراعی باغی ۵۲۰۰۰ هکتار با میزان تولید ۷۳۹۰۰۰ تن می‌باشد. تولیدات آبزیان و دامی این شهرستان با روندی رو به رشد به ۳۰۴۰۴ تن رسیده‌است.

 

فاصله مرکز شهرستان تا مرکز استان حدود ۲۳۸ کیلومتر است و دارای ۴ مرکز شهری جیرفت، درب بهشت و جبال بارز و بلوک و ۴ بخش و ۱۴ دهستان و ۱۲۲۸ آبادی دارای سکنه می‌باشد.

 

لازم است ذکر شود بخش اسماعیلی در تیرماه ۹۰ از شهرستان عنبراباد منتزع و به جیرفت ملحق شد.

 

شهرستان رابر

یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر رابر می‌باشد. فاصله این شهر تامرکز استان کرمان ۱۷۵کیلومتر می‌باشد. . این شهرستان تا سال ۱۳۸۸ به همراه شهرستان ارزوئیه زیر مجموعه شهرستان بافت بوده‌اند. شهرستان رابُر با مساحتی بالغ بر ۱۸۷/۱۶۶۷ کیلومتر مربع بین طول جغرافیایی ۵۶ درجه و ۴۵ دقیقه تا ۵۷درجه و ۱۶ دقیقه و عرض جغرافیایی ۲۹درجه و ۲۷ دقیقه تا ۳۸درجه و ۵۴ دقیقه قرار گرفته‌است بطوریکه از شمال به شهرستان بردسیر، از شمال غرب، غرب و جنوب غرب به شهرستان بافت، از جنوب، جنوب شرق و شرق به شهرستان جیرفت و از شمال شرق به شهرستان کرمان محدود می‌شود. از آنجا که شهرستان رابُر دارای ذخایر طبیعی بکر فراوانی است و بصورت عام، این شهرستان را با طبیعت و محصولات طبیعی اش می‌شناسند شناخت منابع طبیعی این شهرستان زیبای کوهستانی، ضروری به نظر می‌رسد.

 

شهرستان رَفسَنْجان

از شهرستان‌های استان کرمان است. مرکز این شهرستان شهر رفسنجان است. جمعیت شهرستان بنا بر سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، برابر ۲۹۵۱۷۵ نفر بوده است.

این شهرستان در شمال غرب کرمان قرار دارد و از لحاظ ارتباطی شهری در سر راه دو شهر کرمان و یزد است. بخش نوق از بخش‌های این شهرستان می‌باشد. دو بخش نوق به مرکزیت بهرمان و فردوس به مرکزیت صفائیه در جلگه‌ای بین دو رشته کوه قرار گرفته و دارای تقریباً ۱۰۰ کیلومتر طول است. این بخش‌ها به علت داشتن خاک مناسب، بهترین منطقه استان در برداشت محصول پسته می‌باشد. پسته رفسنجان شهرت دارد.

 

شهرستان رفسنجان با وسعتی حدود ۷۶۷۸ کیلومتر مربع در شمال غرب استان کرمان واقع شده است. با بخش‌های مرکزی، نوق، کشکوئیه، فردوس و شهرهای رفسنجان، مس سرچشمه، کشکوئیه، بهرمان، می‌باشد که شهرستان انار در سال ۱۳۸۸ از این شهرستان منفک و مستقل گردیده است. از شمال به شهرستان بافق در استان یزد از جنوب به شهرستان‌های سیرجان و بردسیر از مغرب به انار، شهربابک واز خاور به کرمان واز شمال خاوری به شهرستان زرند محدود می‌شود. ارتفاع این شهرستان در مرکز شهر ۱۴۶۹ متر از سطح دریا است. ۴۵ درصد از جمعیت شهرستان در مناطق روستایی زندگی می‌کنند و مهم‌ترین فعالیت اقتصادی آنها باغداری (کشت پسته) است.

 

در ۵۵ کیلومتری جنوب این شهرستان کارخانجات [مس سرچشمه]] واقع شده‌است که بزرگ‌ترین معادن مس ایران در آن فرآوری می‌شود.

 

شهرستان رودبار جنوب

یکی از شهرستانهای استان کرمان است؛ که در منتهی الیه جنوب شرقی استان قرارگرفته‌است که از شمال با بم و عنبرآباد از شرق با استان سیستان و بلوچستان از جنوب با قلعه گنج واز غرب با کهنوج همسایه است. فاصله آن از مرکز استان ۳۳۳ کیلومترو با جیرفت ۸۵ کیلومتر و فاصله آخرین آبادی آن تا مرکز استان ۵۰۰ کیلومتر است.

مساحت این شهرستان ۱۳۲۰۰ کیلومتر مربع می‌باشد و مرکز آن شهر رودبار است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۰، برابر با ۱۰۴٬۴۲۱ نفر بوده‌است.

 

شهرستان ریگان

یکی از شهرستان‌های استان کرمان در جنوب شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر محمدآباد می‌باشد و در فاصله ۳۰۰ کیلومتری جنوب کرمان واقع شده است. بر اساس آمار موجود این شهرستان با ۹ هزار متر مربع وسعت و ۳۶۰ پارچه آبادی دارای ۹۰ هزار نفر جمعیت می‌باشد. در گذشته شهرستان ریگان، یکی از بخش‌های شهرستان بم بوده است.

 

شهرستان زرند

یکی از شهرستانهای استان کرمان است. مرکز این شهرستان شهر زرند است.

این شهرستان در شمال شرقی استان قرار گرفته و با استان یزد، شهرستان رفسنجان، شهرستان کرمان و شهرستان راور هم‌مرز است. جمعیت کل شهرستان زرند بنا بر سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران، برابر ۱۲۰٬۸۱۱ نفر است.

شهر زرند

طبق مستندات تاریخی در چند صد سال پیش جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر را شامل می‌شده که بیشتر در اثر عوامل طبیعی خصوصاً زلزله و سیل دچار افت جمعیتی شدیدی شده‌است.

 

شهرستان سیرجان

یکی از شهرستانهای استان کرمان است که در غرب این استان قرار گرفته‌است. این شهرستان بنا بر سرشماری مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۹۰ جمعیتی برابر ۲۶۹۰۰۰ نفر داشته‌است. مرکز این شهرستان شهر سیرجان است.

 

شهرستان سیرجان در فاصله ۱۸۰ کیلومتری جنوب غربی کرمان واقع شده و از شمال به شهرستان شهرستان رفسنجان و شهرستان شهر بابک، از جنوب به استان هرمزگان، از مشرق به شهرستانهای بافت و بردسیر و از غرب به استان فارس محدود است.

 

سیرجان بین کوه‌های مرکزی و کوه‌های شرقی زاگرس قرار گرفته و مهم‌ترین ارتفاعات آن عبارت‌اند از کوه پنج، چهار گنبد و کوه عین البقر. از نواحی پست و هموار این شهرستان می‌توان کفه نمک در غرب و دشت حاصلخیز ابراهیم‌آباد را در شرق این شهر نام برد.

 

آب و هوای سیرجان معتدل و خشک است. در تابستان نسبتاً معتدل و در زمستان‌ها سرد و همراه با برف و باران و در بهار همراه با بارندگی است. منشأ اصلی بارندگیهای این شهرستان، توده هوای غربی و اثر هوای مرطوب اقیانوس هند است. مهم‌ترین رودخانه‌های سیرجان عبارت‌اند از: تنگوییه (پلنگی) و رودخانه حسین‌آباد که هر دو فصلی هستند.

 

دارای معادن غنی مس از جمله مس نوچون و مس دره زار و مس چهار گنبد و... و معادن غنی آهن از جمله گل گهر و... است.

 

شهرستان نرماشیر

از شهرستان‌های استان کرمان در شرق ایران است. مرکز این شهرستان شهر نرماشیر است.

شهرستان نرماشیر از شمال به شهرستان کرمان، از شرق به شهرستان فهرج، از جنوب به شهرستان‌های فهرج و بم و از غرب به شهرستان بم منتهی می‌شود و در فاصله 230 کیلومتری از مرکز استان قرار دارد .

 

شهرستان منوجان

از شهرستان‌های استان کرمان است. مرکز این شهرستان شهر منوجان است.

جمعیت شهرستان منوجان بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، برابر ۶۴۵۲۸ نفر گزارش شده‌است.

ش‍‍ه‍رس‍ت‍‍ان م‍ن‍وج‍‍ان در ف‍‍اص‍ل‍ه ۴۰۰ کی‍ل‍وم‍ت‍ری ج‍ن‍وب غربی کرمان و ۱۵۵ کیلومتری جیرفت ق‍رار گ‍رف‍ت‍ه و در دشتی گرم و مرطوب و نسبتاً وسیع واقع شده است. این شهرستان در ارتفاع ۳۴۲ متر از سطح دریا و با بیشینه و کمینهٔ دمایی بین ۵۰ و ۳- درجهٔ سانتیگراد واقع شده است. این شهرستان با وسعتی بالغ بر ۷۰۰۰ کیلومتر مربع از جنوب و غرب با شهرستان رودان در استان هرمزگان، از شمال با شهرستان کهنوج و شرق با شهرستان قلعه‌گنج همسایه می‌باشد.

 

شهرستان کهنوج

از شهرستان‌های استان کرمان، پهناورترین استان ایران است و مرکز این شهرستان شهرکهنوج است.

 

این شهرستان بنابر سرشماری جمعیت سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران قریب به ۸۶۲۹۰ نفر است و در استان رتبه نهم جمعیتی را به خود اختصاص داده است.

شهرستان کهنوج با مساحت ۲۱۹۰ کیلومتر مربع در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده و ۱/۲ درصد مساحت استان را به خود اختصاص داده و مرکز آن شهر کهنوج است. این شهرستان دارای ۱ شهر، ۲ بخش و ۵دهستان می‌باشد. فاصله شهر کهنوج تا مرکز استان ۳۵۰ کیلومتر است. این شهرستان از شمال به شهرستان‌های جیرفت و عنبرآباد، از شرق به شهرستان رودبار جنوب و از جنوب به شهرستان منوجان و از جنوب شرقی به شهرستان قلعه گنج و از غرب به شهرستان فاریاب و از جنوب غربی به شهرستان رودان در استان هرمزگان محدود است.

 

شهرستان کوهبنان

یکی از شهرستانهای استان کرمان است. این شهرستان در شمال شرقی این استان قرار گرفته و مرکز آن شهر کوهبنان است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۴٫۸۷۹ نفر بوده‌است.

 

شهرستان کِرمان

از شهرستانهای استان کرمان در جنوب شرقی ایران است.

 

مرکز این شهرستان شهر کرمان است. ماهان و جوپار از دیگر شهرهای آن هستند.

 

جمعیت شهرستان کرمان بنا بر سرشماری سال ۱۳۹۰ مرکز آمار ایران، برابر ۷۲۲٬۴۸۴ نفر است که پر جمعیت‌ترین شهرستان استان به حساب می‌آید.

 

شهرستان قلعه‌گنج

یکی از شهرستانهای استان کرمان است. این شهرستان در جنوب این استان قرار گرفته و مرکز آن شهر قلعه گنج است.

 

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۹۰، برابر با ۷۶،۳۷۶ نفر بوده‌است.

 

شهرستان قلعه گنج در جنوب استان کرمان به فاصله ۴۰۰ کیلومتری از مرکز استان واقع شده است. وسعت آن ۱۴ هزار و ۲۰۰ کیلومتر و طول آن ۳۹۰ کیلومتر می‌باشد و دارای ۳۹۰ پارچه آبادی و روستا است. این شهرستان دو بخش و ۵ دهستان دارد.

 

شهرستان فهرج

از شهرستان‌های استان کرمان است اب و هوای این شهرستان در تابستان گرم و خشک و در زمستان سرد وخشک است دمای هوا در تابستان گاهی به ۵۰درجه هم میرسداما همین اب و هوا باعث شده فهرج یکی از قطب‌های تولید خرمای مرغوب مضافتی باشد از دیگر تولیدات کشاورزی این منطقه مرکبات. است شاید یکی از ضعف‌های این شهرستان اتکا کردن به کشاورزی تک محصولی خرماست نبود صنایع تبدیلی خرما در منطقه نیز به شدت احساس می‌شود از نظر تاریخی می‌توان به میل نادر اشاره کرد که تنها اثر ثبت شده ملی در این شهرستان است این اثر در دوران سلجوقیان ساخته وسپس به دستور نادر شاه بازسازی شده بافت شهری فهرج نیز بافتی شطرنجی است این شهر از شمال به کویر لوت جنوب به شهرستان ریگان شرق به استان سیستان و بلوچستان وغرب شهرستان بم محدود می‌شود بستر رودخانه خشکیده تنها زیستگاه طبیعی این شهرستان است .

 

شهرستان فاریاب

یکی از شهرستان‌های استان کرمان واقع در ایران است. شهرستان فاریاب در سال ۱۳۸۹ تأسیس شده است. مرکز این شهرستان، شهر فاریاب است.

 

فاریاب پیشتر بخشی از شهرستان کهنوج در استان کرمان ایران بود؛ که در سال ۱۳۸۹ به شهرستان ارتقاء یافت.

 

شهرستان عنبرآباد

یکی از شهرستانهای استان کرمان است که در جنوب این استان قرار گرفته‌است. مرکز این شهرستان شهر عنبرآباد است. این شهرستان بنا بر سرشماری مرکز آمار ایران، در سال ۱۳۸۵ جمعیتی برابر ۱۱۴۹۶۴ نفر داشته‌است. عنبرآباد در سال ۱۳۸۲ با جداشدن از شهرستان جیرفت؛ به یک شهرستان جدید تبدیل شد.

شهرستان شهربابک

این شهرستان غربی‌ترین شهرستان استان کرمان می‌باشد. این شهرستان با مساحتی در حدود ۱۳۵۰۰ کیلومتر مربع پس از کرمان و راور سومین شهرستان استان کرمان به لحاظ مساحت می‌باشد.

 

از جنوب و جنوب شرقی با شهرستان سیرجان، از جنوب غربی با شهرستان نی‌ریز در استان فارس، از مغرب با شهرستان خاتم در استان یزد، از شمال با شهرستان مهریز در استان یزد، از شمال شرق با شهرستان انار و از مشرق و جنوب شرق با شهرستان رفسنجان مرز مشترک دارد است.

 

این شهرستان بنا بر سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۰ جمعیتی برابر ۹۰۴۹۵ نفر داشته است. بر پایه این آمار ۶۴۴۲۴ نفر در نقاط شهری و ۲۶۰۷۱ نفر در نقاط روستایی زندگی می‌کنند، ۴۶۰۹۶ نفر مرد هستند و ۴۴۳۹۹ نفر زن، و تعداد خانوار شهرستان برابر ۲۴۵۷۶ است.(ویکیپدیا)

نظرات  (۱)

۱۱ شهریور ۹۵ ، ۱۳:۱۹ محمدرضا عرفی


کاملا عالی و درست من عاشق کرمانم

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
قالب رضا