کرمان من

وبلاگ شهر عزیز کرمان

کرمان من

وبلاگ شهر عزیز کرمان

کرمان من
کِرمان پهناورترین استان ایران
آخرین مطالب
آخرین نظرات


ماجرای ضرب اولین سکه اسلامی




ضرب اولین سکه اسلامی


عبدالملک مروان خلیفه اموی پارچه ای را دید که روی آن شعار مسیحیان نوشته شده بود: «پسر، پدر، روح القدس»؛ تصمیم گرفت که در مقابل رومیان، پارچه هایی را با شعار: «شهد الله انه لا اله هو» ترویج کند.

پادشاه روم که از این اقدام خشمگین شد، به عبدالملک گفت: اگر پارچه های اسلامی را جمع آوری نکنی، دستور می دهم سکه هایی را ضرب کنند که روی آنها تصویر ناسزا به پیامبر اسلام حک شده باشد!


عبدالملک نگران شد و گفت: اگر پادشاه روم چنین کند، من سبب جنایت بر رسول الله می شوم و ننگ و عار آن تا قیامت بر من باقی خواهد ماند!

عبدالملک ، دست به دامان امام باقر علیه السلام شد و امام باقر پیشنهاد دادند: همه صنعتگران را جمع کن تا سکه های اسلامی را برای اولین بار، ضرب کنند که یک روی آن شعار توحید و روی دیگر، شهادت به رسالت رسول الله حک شده باشد.

امام باقر، جزئیات کیفیت ضرب سکه را شرح دادند و عبدالملک ، دستور بی اعتباری سکه رومیان و ترویج سکه های اسلامی را صادر نمود.

ابن کثیر، تاریخ ابن کثیر جلد 8 صفحه 260 ، و جلد 9 صفحه 132

سیوطی، تاریخ خلفا - صفحه 218

کمال الدین دمیری، حیاة الحیوان الکبری، جلد 1، صفحه 91

 

هر چند متاسفانه این اقدام به نام سکه مروانی از آن یاد می شود و حتی مورخین شیعه نیز وقتی سخن از اولین سکه اسلامی به میان می آید بی آنکه به نقش تعیین کننده امام باقر علیه السلام اشاره کنند، ابتکار عمل ضرب این سکه را به عبد الملک مروان نسبت می دهند.

نظرات  (۷)

۲۰ تیر ۹۶ ، ۲۲:۲۳ نـــای دل
چقدر جالب...

استفاده کریدم..
پاسخ:
مچکرم
۲۰ تیر ۹۶ ، ۲۲:۳۵ علیـ ــر ضــا
بسیار مفید ❤ بود 
همسایه 
پاسخ:
ممنون همسایه
خداقوت
پاسخ:
سپاسگزارم
نمیدونستم ...

پاسخ:
ممنون از حضورتون
۲۳ تیر ۹۶ ، ۰۸:۲۵ حصار آسمان
ممنونم از مطلبتون
پاسخ:
تشکر
سلام

تشکر جالب و مفید بود.

من قبلا ندیده بودم.

موفق باشید

پاسخ:
ممنون از لطفتون
✔ نافع و جامع .... +
پاسخ:
سپاس

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
قالب رضا